Hallo Kathmandu

9 juli 2018 - Kathmandu, Nepal

Op dit moment zit ik in midden in Kathmandu in mijn appartement. Goh, dat klinkt eigenlijk best wel luxe al zeg ik het zelf! Ik mag zeggen dat het mijn appartement is, omdat ik de enige ben die hier nu verblijft. Oftewel een heel groot balkon helemaal voor mij alleen, de keuze uit wel 6 verschillende slaapplekken, een koelkast om helmaal voor mezelf te vullen en genoeg ruimte om mijn spullen overal neer te kunnen leggen zonder dat iemand er last van heeft. Ik zeg ideaal :-)

Dat dit bericht nu vanuit Nepal komt wil zeggen dat ik veilig ben aangekomen. Wat een reis! Gisterenochtend werd ik al vroeg wakker: om 7:00u zat ik rechtop in mijn bed. Ik dacht natuurlijk alle tijd te hebben maar had daarna toch nog wel veel last van last-minute inpakstress. Een half uur later dan gepland vertrokken richting Schiphol (en dat is voor mijn doen heel netjes!) maar ruim op tijd daar om nog lekker even te relaxen voordat ik het vliegtuig in hoefde te stappen. Mijn eerste vlucht ging richting Delhi, een kleine 8 uur vliegen. Stel je voor een heel vliegtuig vol met Indiers. Dan val je natuurlijk wel op als blondine, en werd tijdens de vlucht dan ook door menig paar ogen aangestaard. Ik had een plekje fijn bij het raam, maar wel met twee Indiers naast me die me maar al te interessant vonden. Ongestoord een film kijken zat er helaas niet in omdat mijn buurman maar niet op hield om er steeds doorheen te praten en vragen te blijven stellen. En ik natuurlijk uit beleefdheid elke keer iets terug zeggen terwijl ik niets liever wilde dan dat hij mij gewoon met rust liet. Het werd nog even heel ongemakkelijk toen hij al slapend zijn hoofd ineens op mijn schouder legde, maar met een flinke schouderduw werd wel duidelijk dat ik dat niet prettig vond. Toen hij me aan het einde van de vlucht ook nog vroeg om een selfie voor hem te maken was ik er helemaal klaar mee. Ik was dan ook heel blij dat toen ik in Delhi aan kwam, ik een internationale vlucht moest hebben...wat meneer had graag samen met mij willen wachten op zijn volgende binnenlandse vlucht. Jammer maar helaas! Mijn overstaptijd van 5u werd gevuld met wachten, en heb bij de gate nog 2u heerlijk liggen slapen op een lounge-stoel om vervolgens om 5:45u (2:00u Nederlandse tijd) weer het vliegtuig in te stappen naar Kathmandu. Van deze vlucht heb ik niks anders gezien dan de binnenkant van mijn oogleden, want werd pas weer wakker toen we weer aan de grond stonden. Ik werd keurig netjes opgehaald door Bharat, de contactpersoon hier in Nepal vanuit de Stiching Cross Borders, en bij het appartement afgezet. Een kopje thee, een rondleiding, voor de eerste keer Nepalese roepies pinnen (35.000 om precies te zijn - feel like a millionaire), een Nepalese simkaart, een lunch in het centrum, een ritje achterop de brommer, om vervolgens de rest van de middag lekker te chillen in het appartement.

Mijn koffer is uitgepakt, mijn spullen hebben allemaal een plekje gekregen, mijn bed is opgemaakt, heb zelfs mijn kamer gepoetst (het moet niet gekker worden!) en heb daarna nog lekker even helemaal niks gedaan. Het is hier nu bijna half 7 (3:45u later dan in Nederland) en ik word zo opgehaald door Bharat om samen een hapje te gaan eten. Dan zit mijn eerste dag er alweer bijna op. Het voelt allemaal nog heel onwerkelijk, hoor continu het geluid van toeterende auto's, motoren, belletjes, bouwwerkzaamheden, vogels, van alles door elkaar. Het is wel echt even wennen en het is toch best stil zo helemaal alleen in huis maar gelukkig heb ik een goede wifi verbinding dus kan zelfs Netflixen als ik me verveel. Oftewel het komt allemaal goed! De komende dagen zal Bharat mij wegwijs maken in Kathmandu en de Nepalese cultuur zodat ik daarna goed voorbereid aan de slag kan. Ik zal zo ook mijn eerste foto's online zetten zodat jullie kunnen zien waar ik de komende 4 weken zal verblijven.

Namaste!

1. Carla:
    9 juli 2018
    Ja je zal wel opvallen met je blonde haar en blauwe ogen....smakelijk vast!
  2. Mitchell Ras:
    9 juli 2018
    Fijn dat de reis goed verlopen is (op die Indiër na). Ben benieuwd naar het eten daar, smakelijk en geniet ze!
  3. Ed:
    Ha Iris, hier Slovenië 🤗
    Mooie start heb je gemaakt en leuk om jouw belevenissen mee te maken. Geniet van weer een nieuwe levenservaring en de groeten vanuit Slovenië
  4. Daniëlle:
    9 juli 2018
    Goed om te horen meid! En wat heb je een leuke manier van schrijven 😃 Heel veel plezier daar en laat je maar lekker in de cultuur daar onder dompelen!
  5. Jorine:
    9 juli 2018
    Thomas vraagt waar de selfie met de meneer is? ;)
  6. Pappa:
    Hi Iris,
    Wat een reis naar andere culturen en ervaringen. Mooi appartement, en zo helemaal alleen voor jou. Even géén “Blond Amsterdam”, maar “Blondie Kathmandu” 😉. Ik weet hoe het voelt om achter op een brommer door Kathmandu te rijden. 🙂 Geniet van de introductie in de komende dagen!
  7. Gerke:
    10 juli 2018
    Fijn dat het goed gegaan is Iris en dat je huis voor de komende 4 weken goed bevalt. Ben heel benieuwd naar je volgende verhaal. Dit verhaal was een plezier om te lezen... je ziet het “ bijna” voor je... veel succes
  8. Yvonne:
    10 juli 2018
    Inderdaad hele rare en vervelende mannetjes die Indiërs! Afwimpelen zou ik zeggen!! Gewoon je oordoppen in! Fijn dat je nu gesetteld bent in Kathmandu. Hele mooie slaapkamers, badkamers en keuken haha!! Ik wil ook Bharat wel op de foto zien. Succes met verkenning van Kathmandu en de Nepalese cultuur! Hoop dat je snel leuke mensen leert kennen!
  9. Ans:
    10 juli 2018
    Goed begin Iris, geniet ervan!
  10. Lisa Zegers:
    11 juli 2018
    Lieve Iris. Wat een leuk verhaal, leuk geschreven. Geniet er van daar.
  11. Annemie:
    11 juli 2018
    Veel plezier Iris!!! Ik spreek je nog wel!
  12. Harm Roffelsen:
    11 juli 2018
    Voor de eerste keer ingelogd. Jij moet eigenlijk een boekenbundel beginnen, want je kan zo goed schrijven. Wat zo lekker wegleest. Ik heb het idee of we samen reizen, zo leuk verteld! Hoor graag meer van je spannende verhalen..! Nog alle goeds toegewenst met deze prachtige nieuwe reis ervaring. Ook lieve groetjes van Lucas en Daaf die deze week bij mij zijn. Liefs, Xx Harm